Det er ikke alltid like lett å forstå hvordan Google fungerer. Det er algoritmer som konstant oppdateres og det kan være vanskelig å skjønne hvordan man best kan «booste» hjemmesiden til en bedrift. Det er likevel et par tips man kan ta meg som stort sett alltid vil fungere.
I denne artikkelen skal vi gi deg noen gode tips til hvordan du kan «booste» nettsiden din ved hjelp av Google Min Bedrift og ved hjelp av søkemotoroptimalisering. Søkemotoroptimalisering innebærer noen gode tips og triks du kan benytte deg av for å gjøre nettsiden din med attraktiv for Google, slik at den havner høyre opp på listen over søkeresultater.
Dette bør du inkludere
Google Min Bedrift er et verktøy som kan brukes for at nettsider skal bli mer attraktive, få flere klikk og generelt synes bedre på Google. Med dette verktøyet kan du enkelt legge inn informasjon om hvor bedriften din befinner seg på Google Maps, åpningstider, bilder og hjemmeside. Bedrifter som har all informasjon inkludert, samt bilder får opp til 42% flere forespørsler om veibeskrivelser på Google Maps. Vi er enkle mennesker. Jo enklere det er å få tak i informasjon, jo bedre.
Det er også en god ide å inkludere bilder som fremheves når noen søker på bedriften din. På den måten får forbrukerne et mer personlig forhold til bedriften din, samt at de får et bedre bilde av hva du har å tilby. Bedrifter som fremhever bilder av bedriftens lokaler og produkter får opp til 35% flere klikk på nettsiden sin, sammenliknet med de som ikke gjør det. Det er derfor et godt tips å legge ved noen bilder.
Lær målgruppen din å kjenne
Google Min Bedrift kan også brukes til å analysere dine potensielle kunder. Verktøyet kan brukes slik at du kan se hvor gjestene dine befinner seg, slik at du enklere kan forstå din målgruppe. På den måten kan du også bruke søkemotoroptimalisering på en helt ny måte. Hvis du ser at det er mange fra Stavanger som viser interesse i bedriften din, kan det være en ide å fokusere på Stavanger en liten stund. Legg ved søkeord og tilbud som appellerer til befolkningen i Stavanger. Dette er en enkel måte for deg å bli bedre kjent med kundegruppen din.
Søkeord er generelt et godt tips for at Google skal synes du har en mer attraktiv nettside. Inkluder ord som omhandler markedet du driver business innenfor. Selger du smykker bør du inkludere produktkategorier, men også situasjoner produktet kan brukes i. For eksempel er det en god ide å inkludere ord som ringer, armbånd, konfirmasjon, bryllup og morsdag. Dette er typiske ord forbrukere søker på og dersom disse ordene er inkludert på din nettside vil Google automatisk flytte deg lenger opp på listen over søkeresultater.
Det er også viktig å påpeke at Google ikke bare er en maskin. Det vil ikke hjelpe å nevne en masse ord på slutten av en artikkel. Du blir nødt til å skrive gode tekster som er skrevet for mennesker og ikke for maskin. Google er smart nok til å huke ut «spam» og du må derfor fremdeles skrive gode tekster.