Eksempler på selskaper som bruker spill som del av markedsføringen

Å bruke spillifisering, eller gamification som det også kalles, er noe mange av verdens største selskaper i dag bruker som en godt integrert del av sin markedsføring. Det er derimot en god grunn til dette og mange av selskapene har opplevd økt omsetning som følge av strategien. Her er noen eksempler på selskaper som har tatt i bruk virkemiddelet med stor suksess.

Nettcasinoer og spilleautomater

En bransje som har gjort det virkelig bra gjennom å benytte seg av spillifisering og spilleffekter, er nettcasinoer som Maria Casino Bonus. De fleste av dagens spilleautomater ser mer ut som videospill enn klassiske spilleautomater, noe som også har gjort dem utrolig populære blant spillere. Spilleffekter som måloppnåelse, bakgrunnsmusikk, animasjoner og god grafikk har gjort det morsomt og underholdene å spille på automatene, enten man vinner eller ikke. Man har også mulighet til å prøvespille de fleste automatene gratis, dersom man ønsker å prøvespille uten å tape noe.

Nike +

Sportsmerket Nike utviklet for noen år siden applikasjonen Nike +, som lar brukerne kjøpe produkter som kan kobles opp mot applikasjonen. Selskapet har flere produkter som kan kobles til Nike + appen, som blant annet treningsarmbånd, smartklokker og sko. Applikasjonen benytter seg av spilleffekter som måloppnåelse, ved at kundene kan få statistikk over antall skritt man har gått daglig og annen informasjon fra treningsøkten. 

De bruker også sosiale aspekter, som muligheten til å konkurrere mot venner for å se hvem som har vært mest aktiv og mer. På denne måten har Nike fått sine kunder til å ikke bare kjøpe produktene, men også bruke dem mer og få venner og bekjente til å kjøpe produktene, og selskapet har opplevd en solid økning i inntekter.

Universal Pictures International

Sony Pictures brukte gamification når de skulle promotere filmen Pixels, ved å lage et tilhørende spill hvor man kunne vinne kinobilletter og reklameprodukter fra filmen. Gjennom å bruke en enkel finn forskjellen-funksjon, valgte 92% av spillerne å spille spillet igjen, og hele 30 ganger gjennomsnittlig. Filmens hjemmeside opplevde samtidig en økning på 34 % av unike brukere som klikket seg videre og besøkte Pixels hjemmeside.

N11.com

N11 er en populær portal for nettshopping og selskapet har også tatt i bruk gamification for å øke kundelojaliteten til nettstedet. Selskapet lagde et spill hvor allerede eksisterende kunder kunne fange produkter i en eske for å tjene poeng og motta rabattkuponger og refinansiering. Rabattkupongene kunne så lastes ned og brukes i nettbutikken når man handlet visse produkter.

Starbucks lojalitetsprogram

Som mange antakeligvis har fått med seg er det stadig flere kaffekjeder, kiosker og butikker som i dag tilbyr kundene et lojalitetsprogram, som kan lastes ned som app til mobilen. Starbucks var blant de som var tidlig ute med sitt lojalitetsprogram Starbucks Reward, hvor kundene får rabatter og gratis produkter når de handler hos kjeden. Kjøper man et produkt hos Starbucks og har installert applikasjonen får man et elektronisk stempel, og når man har samlet opp et bestemt antall stempel får man en gratis kaffe eller et annet produkt.