Få bedre rangeringer og topplasseringer i søkemotorer som Google, Yahoo og Bing med søkeoptimalisering. Les om søkeoptimalisering, tips om teknikker for optimalisering og om hvordan man søkeoptimaliserer for søkemotorene Google.no, Google.com, Bing.no og Yahoo.no.
Nettsiden din må ha et unikt innhold, være oversiktlig og ha en logisk meny, det vil si at meny eller navigering er logisk plassert og brukervennlig. Her er det selvsagt viktig å velge rett publiseringsløsning. Og om du har en gammel nettside kan det fort lønne seg å la en webdesigner modernisere den. Her gjelder det selvsagt å finne rett webdesigner, se vår side om webdesign tips og anbefalte webdesignere.
Et annet viktig moment er validerende webdesign som betyr rett html-koding av din hjemmeside, validerende webdesign er et kvalitetsstempel for godt håndverk. Om du allerede har en hjemmeside eller egen blogg og er usikker om den validerer, bør du kontrollere om html-kodingen er riktig, dette kan du gjøre gratis på tjenesten validator.w3.org.
Registrering i søkemotorer
Det neste steget i søkeoptimaliseringen er å sørge for at nettsiden blir funnet på internett. For å vises i søkeresultatene i søkemotorer må du registrere nettsiden i søkemotorene surferne bruker for å finne nettsider på internett. Mange registrerer seg bare i Google, men mange andre søkemotorer kan gi betydelige mengder trafikk som f.eks. Bing. Registrer derfor din hjemmeside i alle søkemotorer for best mulig effekt.
De viktigste søkemotorene er: Google, Ask, Yahoo, ABC søk og Bing. Du finner informasjon om hvordan du registrerer din hjemmeside i på de enkelte søkemotorene, men det er selvsagt også leverandører som gjør dette for deg slik at du kan spare mye tid på dette arbeidet og samtidig utnytte hele potensialet av trafikken alle søkemotorene kan sende til din hjemmeside.
Søkeoptimalisering
Registrering i søkemotorer og søkeoptimalsiering er to områder som hører sammen. Optimalisering gir deg som nettsideeier god ROI (Return On Investment), men dessverre er søkemotoroptimalisering priset høyt i Norge. Enkelte SEO-leverandører kan ta opptil 100.000 for å søkeoptimalisere en nettside, men vanligvis ligger prisen på rundt 20-40.000,-. Det er likevel noen anbefalte norske leverandører som kan levere effektiv og rimelig søkeoptimalisering:
Uansett hvilket SEO-firma man velger til søkeoptimaliseringen må man kontrollere at man leverer etisk optimalisering, i SEO-bransjen kalles dette «organisk optimalisering». Om din SEO-leverandør ikke kan garantere at du får etisk eller organisk søkeoptimalisering bør du vurdere andre SEO-bedrifter. Uetiske metoder for å rangere kunstig høyt på kort sikt har en høy risiko, man kan bl.a. bli helt utestengt fra Google.
Organisk linkbygging og nettkataloger
Med linkbygging får din nettside beedre linkpopularitet og høyere Google pagerank, dvs. høyere plasseringer i søkeresultater. Dette oppnås bl.a. med linkbytte. Det kan du f.eks. gjøre gratis på Lenkeguiden.no.
I tillegg finnes det en rekke online SEO verktøy som kan gi din nettside bedre rangeringer i søkemotorresultater. Her er noen verktøy som kan gi din nettside bedre rangeringer i Google, Bing, Yahoo og andre søkemotorer:
Enkelte norske nettkataloger kan brukes til linkbygging, i tillegg bruker mange bedrifter og forbrukere nettkataloger for å finne produkter og tjenester de skal kjøpe online. Vær oppmerksom på useriøse nettkataloger som stjeler din rangering i søkmotorene på ditt eget firmanavn osv. Her er noen anbefalte norske nettkataloger:
Vær oppmerksom på at prisene på nettkatalogene varierer og at enkelte andre nettkataloger faktisk ikke gir nettsiden din en søkemotorvennlig link engang. Den største fordelen med søkemotorvennlige linker er at din egen side kommer opp i søkmotorene – ikke selve katalogsiden eller en nettside med oversikt over alle konkurrentene dine.
Sosiale medier og søkeoptimalisering
Sosiale nettsider som Google+, Facebook og Twitter påvirker også rangeringen i enkelte søkemotorer. Derfor er det viktig at din nettside har funksjoner og profiler som er tilpasset sosiale nettsider. Ønsker ditt firma å bli mer synlig i sosiale medier som blogger, Facebook, eller Twitter? Les mer på denne siden om markedsføring i sosiale medier.
Man bør også gjøre de sosiale nettsidene lett tilgjengelig fra eget nettsted. Det vil vanligvis si linker til blogg, Facebook-siden og Twitter-kontoen.