Som online gründer møter en på en rekke utfordringer. Disse kommer på rekke og rad, noen vanskeligere enn andre. Allikevel er de fleste av disse ganske så like i natur, selv om ørsmå forskjeller skiller dem. Et felles tema for de fleste er derimot kapital og ressurser. For en online gründer er ofte startkapitalen meget lav. En snakker ofte om at online bedrifter ikke trenger å betale leie, strøm, vedlikehold, noen ganger inventar, og mange andre kostnader fysiske butikker må betale.
Selv om dette er sant for mange online bedrifter, og kravet til kapital utvilsomt er en god del lavere enn hva den gjennomsnittlige fysiske butikken krever, så kommer det selvfølgelig opp kostnader for online bedrifter også. Til og med bedriftene som driver med konsulenttjenester, og nærmest ikke har noen andre kostnader enn lønn, krever også kapital. Det er her en god likviditet spiller en stor rolle. Men hvordan opprettholder man en god likviditet innad i sitt selskap?
Benytt deg av sparing og lån
Det aller beste grepet en kan gjøre som ny bedrift er å starte sparingen med en gang. Når det går godt, så kan det være fristende å betale ut store lønninger og utbytte. Allikevel lover dette farlig for fremtiden der store regninger med korte forfall kan dukke opp. Det kan godt hende at bedriften går veldig bra, men dersom likviditeten ikke står i stil med enkelte utgifter, så kan driften virkelig trues. Derfor er det beste rådet utvilsomt å spare fra første stund, slik at bedriften har en buffer å lene seg på.
Det andre gode grepet er å holde en oversikt over forbrukslån i tilfelle dette blir nødvendig. Ingen liker å låne penger, men i businessverdenen blir ofte dette helt nødvendig. Se bare for deg at du har funnet frem til tidenes prosjekt, men pengene ikke står til å betale for dette. Da er det virkelig på tide å ta opp et lån som kan løse opp i denne floken. Et godt lån kan hjelpe deg å holde hodet over vannet til økonomien er i orden igjen.
Bruk budsjetter for å forutse fremtiden
Generelt sett er det beste tipset å lage et budsjett. For mange velger å gjøre dette når krisen i henhold til likviditet treffer inn. Det beste tipset er faktisk å sette opp et budsjett før en i det hele tatt registrerer sin bedrift. Ved å starte så tidlig som dette lærer du deg fort at budsjettering er tøft. Vær hard mot deg selv, og sett opp kostnader som er noe høyere enn det du tror, slik at du ikke får problemer ved uventede eller høye kostnader.
Deretter er din jobb å spare opp for å øke likviditeten til selskapet. Da står selskapet bedre rustet til høye eller uventede regninger, og du kan tjene penger online uten å bekymre deg for dette. Skulle uhellet inntreffe, og du trenger kapital raskt, så er dog lån en mulighet. Sørg for å uansett ha en plan for din bedrift sin likviditet i tiden fremover!