Identiteten til nettsiden din er dannet av domenet ditt. Dette har vist seg å være meget viktig på nett, og nesten så viktig at det overgår både telefonnummer og fysiske adresser for enkelte virksomheter. Det kan til tider være avansert å vite hvilket domenenavn man skal benytte seg av, men for deg som vil nå ut til målgrupper i Norge så er .no domenenavnet den beste løsningen for deg. Det finnes også andre domenenavn for deg, men dette er nok like ettertraktet blant nordmenn.
Blant de norske domenenavnene kan det derimot være veldig vanskelig å finne et passende navn. Det kan fort være enda vanskeligere enn det en gang var å gi bedriften i seg selv et navn. Dermed blir spørsmålet hvordan du skal bestemme deg. De fleste velger til slutt å bare lande på et domenenavn, lage litt innhold, og kjøre i gang nettsidene eller nettbutikken en har startet opp. Det ovennevnte eksempelet vil illustrere hvor viktig det å velge riktig domenenavn fra starten kan være.
Unngå problemer ved kontinuerlige oppdateringer
Selv om det er viktig med oppdateringer på nettsider og i nettbutikker, så ønsker nok de færreste å måtte gjøre dette om og om igjen. Spesielt knotete kan det være med alt det tekniske. Skal du endre domenenavn, eller simpelthen endre på sider hele tiden, så kan du for eksempel miste verdifulle inngående linker. Dette er mest sannsynlig hardt opptjente linker som du har fått velfortjent av sider som ønsker å anbefale deg. Men når linken blir klikket på, så kan det fort hende disse potensielle besøkende blir sendt til 404-sider.
Da er det meget nyttig å ha tjenesten Recover Inbound Links i bakhånd. Dette er en tjeneste som bringer til live de linkene som en gang ”dødde” ut da du oppdaterte sidene dine. I stedet for at de som klikker en link blir sendt til dine gamle sider med 404-feilmelding, så kan du omdirigere disse besøkende til dine nye og oppdaterte sider. Med et så enkelt grep, så skal du ikke bekymre deg for at inngående linker går tapt når du oppdaterer og revitaliserer dine nettsider.
Nå flere målgrupper med internasjonale toppdomener
Skal du virkelig lyktes, så lønner det seg å tenke større enn de norske landegrensene. Selv om de fleste gode toppdomener nok er tatt, så finnes det fortsatt noe gull der ute. En må for eksempel ikke ha .com domener for å lykkes internasjonalt, da både .net, .tech, og andre lignende domener også kan fungere. Det viktigste er dog at du velger et passende og godt beskrivende domene.
Om du dog skal satse internasjonalt, så er det helt essensielt at du utnytter enhver liten detalj for å ranke høyere i søkemotoren. Et enkelt domenenavn kan gjøre en god jobb, men det tiltrekker ikke besøkende av seg selv. Du må for eksempel jobbe med linker, og hva er vel da mer naturlig enn å reparere ødelagte, fremfor å streve for å skaffe nye? Fiks de ødelagte linkene, og se fruktene av den nye trafikken til din side!