De fleste har hørt om grafisk design som blir brukt av reklamebyråer for å fremme et produkt, en tjeneste, en bedrift og mye mye mer.
Det er den visuelle utformingen av det som skal knytte en bestemt logo, forklaring, tegning, utfoming osv. til markedsføringen. Ja, rett og slett reklame! Webdesign spenner over mye mere enn grafisk design.
Webdesign er en del av bedriftens profil på samme måte som skilt og annonser, men webdesign er mye mer enn bare utforming. Det er en ny måte å drive butikk på, og en ny måte å drive markedsføring på, nemlig digital markedsføring. Her er 6 gode grunner til at du trenger digital markedsføring.
1. Det handler om sekunder
Det er ikke bare å slenge inn en tegning av en butikk på nettsiden din, så vet alle hva det dreier seg om. Det skal kunne brukes også. Det ikonet du ser overalt av en handlevogn når du skal betale i en nettbutikk, det er et resultat av god webdesign. Og brukes nå av nesten alle.
Hvis du skal kjøpe en flybillett eller bestille ei natt på hotell i Oslo, ser du gjerne en logo av hhv. et fly/billett eller en seng – det er et resultat av godt webdesign. Disse eksemplene er gode, fordi de viser at du kan relatere til dem umiddelbart. Og du har garantert vært borti dem.
2. Brukervennlighet
Når et design er laget, skal det kodes. Kodingen kan være en lang prosess som skal sørge for at grafikken som skal være på siden, kan brukes i de største nettlesere, og kan brukes på alle plattformer som mobil, PC, nettbrett, HD TV og mange andre.
Hvis ikke nettsiden er optimalisert for dette, vil nettsiden din vises i helt feil størrelse, bli umulig å navigere i og brukeren går videre til en annen nettside.
3. Ha en strategi
Digital markedsføring uten en strategi er som å kjøre bil uten mål og mening. Du kan ikke planlegge, vet ikke hvilke mål du skal ha underveis, hvilken retning du skal gå, og det faller på seg selv.
Ha en klar strategi for hvor du vil at nettstedet skal nå ut. Ha en plan for markedsføringen din på sosiale medier, e-post lister, reklame, framtidige oppgraderinger og utvikling. Det gjør at du beholder en viss oversikt.
4. Benchmarking
Benchmarking er å sammenligne bedriften din med konkurrenter som gjør det best i samme segment. Gjør dette for å lære av deres suksess.
Det er en god grunn til at de oppfattes som den beste! Det kan være alt fra utforming og anvendelighet på produkter til brukerløsninger på nettsiden, til hvordan de når ut til sine brukere på sosiale medier.
5. «Alle» gjør det
Vi lever i en konkurranseutsatt verden, hvor konkurransen din ikke nødvendigvis er begrenset av landegrenser. De fleste store bedriftene har en digital markedsføring, og de om ikke har vil raskt falle ut.
Det handler om å ikke henge etter, men å følge trenden og være der de gamle og nye kundene er.
6. Det fungerer
Digital markedsføring fungerer! Tall viser at den mannen i gata i gjennomsnitt! bruker opp imot 4 timer hver dag på internett gjennom smarttelefonen og ytterligere 3 timer via PC – Det er mye. Veldig mye!
Det nytter ikke med reklameplakater langs veien hvis ingen ser de.