Hvordan bruke Google Analytics

google analytics
Analyser trafikken med Google Analytics.

Dine potensielle kunder undersøker, sammenligner og vurderer kjøp på flere forskjellige nettsider. Dermed kan analyse av webtrafikken og måling av bare kjøp eller konverteringer på din nettside eller nettbutikk gi deg et mangelfullt bilde, og du går glipp av viktig informasjon om hvordan du når ut til kundene dine.

Google Analytics er det ledende analyseverktøyet for trafikk på internett og gjør det enkelt å se nærmere på dataene dine.

Standardrapporter gjør det også enkelt å måle og forstå deltakelsen på nettstedet ditt. I tillegg kan du med noen klikk lage tilpassede rapporter og identifisere viktige data.

Rapportering i sanntid

En fordel med analyseverktøy som Google Analytics er at men kan måle aktiviteten mens den pågår, du kan se hvor mange som er på nettstedet, hvor de kom fra og hva de ser på. Med rapportering i sanntid får du vite om dagens markedsføring genererer trafikk, om nytt innhold på nettstedet er populært, og du kan se den umiddelbare effekten av blogginnlegg, Facebook og Twitter.

Sosiale rapporter

Interaktivitet med ulike sosiale nettsider har blitt en viktig del av markedsaktivitetene, derfor er det viktig å måle den. Med sosiale rapporter i Google Analytics kan du måle effekten sosiale medier har på konverteringene og forretningsmålene dine. Integrerte data fra nettsiden og sosiale data gir en god oversikt over innholdet og interaksjonen med sosiale medier. Det kan være avgjørende å vite hvilke sosiale nettverk som er viktige for nettsiden og merkevaren din.

Sosiale kilder-rapporten i Google Analytics viser banen som besøkende fra sosiale medier tok gjennom nettstedet og beregner deltakelse- og konverteringstall for de forkjellige sosiale mediene.

Analyse av mobilbruk

Bruken av smarttelefoner som iPhone og nettbrett som iPad øker stadig. Å forstå hvordan mobile nettsteder, apper og mobile annonser gir deg mer trafikk og flere kunder blir stadig viktigere. Med Google Analytics kan man enkelt gjøre målinger av mobile nettsteder, apper og besøk fra mobiltelefoner, smarttelefoner og nettbrett.

Måling av konverteringer og ROI
Med konverteringspakken i Google Analytics kan du gå ut over analyse av antall sidevisninger og besøkende. Du får rapporter om hvordan de digitale markedsføringskanalene fungerer sammen for å bringe besøkende til nettsiden. Man kan måle konverteringer som kontaktskjema, abonnement av nyhetsbrev, salg og andre handlinger som er nyttige.

Kunnskapen om hvordan du skaper best mulig relevant innhold for kunder gir deg best mulig ROI (Retur On Investment) av dine markedsaktiviteter. Da kan du lettere målrette effektive markedsføringskampanjer som når frem til potensielle kunder, uansett hvilken mediekanal de bruker. Dermed blir det mye enklere å justere nettsiden og markedsaktiviteter for å oppnå dine forretningsmål.

Hvordan bruke Google Analytics

Google Analytics er et avansert verktøy for måling og analyse av trafikken på nettsiden, bloggen eller nettbutikken din. Man har mange ulike valg og avanserte funksjoner som kan gjøre bruken vanskelig. Prøv Seriously Simple Analytics som viser deg hvordan du bruker Google Analytics raskt og enkelt.